Muutos

IMG_0382[1]

Kirjoitin viime postauksessa uudenvuodenlupauksista, joita aion tehdä. Vaikka uudenvuodenlupaukset herättävät ihmisissä ristiriitaisia ajatuksia, itse pidän niistä. Rinnastan ne tavoitteisiin, mutta onhan niissä myös ripaus haavetta. Tänä vuonna pyrin kuitenkin olemaan hyvin realistinen uudenvuodenlupausteni suhteen. Aion tehdä gradua ja muutenkin edistää opintojani koko ajan, mutta aion pitää paremman huolen jaksamisestani. Olen päättänyt ottaa opintolainan, jos tilanne alkaa näyttää siltä ja olla stressaamatta siitä liiaksi. Aion myös jatkaa radio-ohjelmaani ja kehittyä radiojuontajana.

Yksi konkreettisimmista lupauksistani pärähtää käyntiin huomisesta alkaen: MT-personaltrainingin Muutos-valmennus. Elämäntapani ovat viimeisen vuoden aikana olleet aikalailla sitä sun tätä ja nyt aion laittaa niille stopin. Etenkin ruokapuolessa on paljon korjattavaa ja siihen aion erityisesti keskittyä. Valmennukseen kuuluu yhteinen Facebook-ryhmä, jossa on muutkin muutoslaiset ja valmentajat tekevät jokaiselle henkilökohtaisen treeniohjelman sekä ruokavaliosuunnitelman. Äsken ne saapuivat sähköpostiini ja olen täynnä intoa! Haasteita tulee varmasti olemaan etenkin säännöllisessä syömisessä, mutta jostain pitää aloittaa.

En aio ottaa valmennuksesta stressiä, mutta panostan siihen silti. Haluan oppia syömään normaalia ruokaa (gluteenitonta keliakiani vuoksi) ja nauttimaan ruoanlaitosta ainakin jossain määrin. Onneksi saan ihania reseptejä käyttööni ja jo niitä katsoessa tuli nälkä. Valmennuksessa ei tarvitse punnita ruokia, eikä laskea kaloreita. Ruokavalio on suuntaa antava, eli saan itse päättää, syönkö päivälliseksi bataattia vai perunaa jne., eikä ruoka-aikoja ole määrätty valmiiksi. Tavoitteena on 4-6 ateriaa päivässä.  Odotan malttamattomana, että pääsen vauhtiin ja huomaan, kuinka energiatasot kohoavat, kun proteiinipatukka ei korvaa aterioita kolme kertaa päivässä. Herkkupäivät ovat myös sallittuja, mutta tietenkin järki hommassa mukana.

Olen ihan koukussa markkinoille ilmestyneisiin proteiinirahkoihin / -vanukkaisiin. Ne maistuvat taivaallisilta, mutta myös lisäainemäärät hipovat pilviä. Olen alkanut miettiä, minkälaisia vaikutuksia niillä oikeasti voi olla terveyteen, etenkin paljon syötyinä. Voivatko ne aiheuttaa esim. häikkää hormonitoiminnassa? Ne ovat niin uusia juttuja, ettei niiden pitkäaikaisvaikutuksista tiedetä. Mutta jos katsoo ainesosaluetteloita, ei niitä kannata syödä päivittäin. Tähänkin varmasti tulee muutos, kun alan tankkaamaan normaalia safkaa koneeseeen, mitä kehoni todella tarvitsee. Protskuvanukkaat jääköön pahan päivän varalle.

Unenlaatuni on ollut jo yli vuoden heikkoa. Toki siihen on vaikuttanut muutkin asiat kuin retuperällä oleva ruokavalio, mutta uskon, että ruokavaliolla on älyttömän suuri merkitys ihmisen hyvinvoinnissa. Lähden kokoamaan hyvinvointiani pala kerrallaan kokoon. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, joten kaikki vaikuttaa kaikkeen. Se miten syön vaikuttaa siihen, miten nukun. Oloni on usein väsynyt, silmäpussini laahaavat polvissa ja vatsaa turvottaa harva se päivä. Koen myös, että ilman säännöllistä ruokarytmiä ja kunnon ruokaa olen alttiimpi mieliteoille ja tunnesyömiselle.

Haluan myös nähdä kunnolla treenieni tulokset ja nauttia treeneistä enemmän. Lähtökohtaisesti tykkään lähteä salille ja lenkkipolulle, mutta jos vatsaa kivistää ja turvottaa ja nukuttuja tunteja on takana 4-5, ei treeni kulje kovinkaan hyvin. Nyt siihen tulee muutos! Valmennus kestää kahdeksan viikkoa ja tarkoitus on saada aikaan pysyvä muutos. Se tulee vaatimaan työtä ja itsensä psyykkaamista, mutta en voi enkä halua jatkaa enää näin. Tämä elämäntapa näkyy minussa jo nyt. Miltä näytän ja miten voin viiden vuoden päästä, jos jatkaisin näin? Siitä en halua ottaa selvää.

Minkälaisia uudenvuodenlupauksia teillä on? Vai onko teistä niitä turha tehdä? 🙂

Nora

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s